EDSN wordt steeds zichtbaarder
“EDSN is een snelgroeiend bedrijf, dat met achttien jaar nu net volwassen is”, vertelt Expert Lead Communicatie Jan-Willem Koers. “Een paar jaar geleden voerden we op de achtergrond onze wettelijke taak uit in opdracht van de netbeheerders. Door de versnelling van de energietransitie en de netcongestie neemt de vraag naar energiedata toe. In de energietransitie heeft EDSN een steeds grotere rol, waardoor we zichtbaarder worden.”

Veel positieve energie
“Het is niet moeilijk om meer aandacht te genereren voor het mooie en urgente werk dat we hier doen. Duurzaamheid en energietransitie zijn voor werknemers belangrijke thema’s en werken met energiedata is populair”, vertelt Jan-Willem. “We laten graag zien dat EDSN een bedrijf is waar je jezelf, in een veilige omgeving, kunt ontwikkelen: inhoudelijk én persoonlijk. Er is veel positieve energie; mensen zijn voor alles in, en dat maakt elke dag weer boeiend en enerverend. Ook voor mij. Ik heb op veel plekken gewerkt, maar dit is toch wel een stimulerende werkomgeving.”
EDSN heeft de afgelopen jaren laten zien dat het steeds complexere vraagstukken prima aan kan, zegt Jan-Willem. “Het vertrouwen van onze opdrachtgevers neemt toe waardoor we steeds meer werk krijgen. Waren we voorheen alleen opdrachtnemer, inmiddels denken we actief mee en komen we met eigen oplossingen. Om de volgende stap in onze ontwikkeling te zetten, zijn er nieuwe mensen nodig.”

Aanpakkersmentaliteit
Na de externe zichtbaarheid ligt de focus van communicatie nu op interne en verandercommunicatie. “De snelle groei trekt mensen aan met wie ik graag samenwerk. Collega’s die voor alles in zijn en graag het initiatief nemen. Het communicatieteam bestaat uit mensen die overal kansen zien in plaats van obstakels. Aanpakkers die zeggen: dat en dat kan beter, gaan we oplossen. Ik rem mensen liever af dan dat ik moet zeggen: ga eens aan de slag. Er staat nu een fijn communicatieteam. Met aandacht voor de ontwikkeling van elkaar en van het team.”
Volgens Jan-Willem zit zo’n aanpakkersmentaliteit in het DNA van de EDSN-medewerker: “Het hoort bij een bedrijf in de groei. Je moet toch wel een beetje houden van dagelijkse dynamiek, snelle veranderingen. Je tanden willen zetten in nieuwe projecten, die misschien weer net even anders georganiseerd zijn dan de vorige keer. Tegelijk moet je mensen ook niet overladen met veranderingen, daar zijn we ons ook van bewust. Het hoeft niet allemaal tegelijk, stap voor stap werkt net zo goed.”
Want ieder mens staat anders tegenover verandering. Jan-Willem: “Sommige medewerkers werken het liefst non-stop in de vijfde versnelling, anderen liever in de eerste of tweede versnelling. Het is de kunst voor het management om iedereen in dezelfde versnelling te krijgen. Zo blijf je als bedrijf stabiel en voorkom je dat mensen afhaken. Interne communicatie en engagement ontwikkelen zijn daarbij belangrijk. Welk verhaal gaan we vertellen? Hoe krijgen we iedereen in dezelfde versnelling?”
Tijd voor focus
De komende jaren gaat de aandacht van communicatie naar de IT-operatie. “Er komt veel werk op EDSN af. Met het communicatieteam gaan we onze IT-collega’s ondersteunen. Daarnaast ontwikkelen we samen met de netbeheerders nieuwe energiedata-producten die we in de markt gaan zetten. Daar heb ik zin in. Ook willen we het merk EDSN steviger laden. Het is belangrijk dat de sector en nieuwe werknemers weten wat wij hier doen en waarvoor ze contact met ons kunnen opnemen.”